Den stora utmaningen är att finna personen som levererar det hållbara resultatet som efterfrågas.

By Lea Pegels Sofia Hjort Lönegård

Hej Lea. De senaste veckorna har jag talat med många av dina kollegor, som har arbetat i branschen en längre tid. Det skall bli så spännande att prata med dig idag, då detta är ditt första arbete efter studierna.

Hej! Det stämmer bra. Min roll på Mercuri Urval är den som researcher. Detta är mitt första arbete inom området, förutom den praktik som gjordes under utbildningen och rollen som projektledare i familjeföretaget.

Berätta gärna lite mer om hur det är att vara ny i branschen.

Jag hade en väldigt bra introduktion, och blev väl omhändertagen av mina trevliga kollegor.

I princip omgående började jag arbeta i ett skarpt projekt. Det kan låta tufft när man kommer direkt från en utbildning, men det är så man lär sig. Mina kollegor har alltid tid att svara på frågor och hjälpa till, så det känns bra. Att få spendera tid runt mer erfarna kollegor, och observera dem är det bästa sättet att utvecklas.

Hur ser en typisk arbetsdag ut?

Arbetsdagarna består av mycket samtal och kontakter. Min fokus ligger på att kartlägga och organisera uppdrag för diverse kunder. Rollen innebär att du lär dig om olika profiler, att analysera människor, och fundera på hur de passar in den rollen eller resultatet som kunden söker.  Den stora utmaningen är såklart att finna just den personen som levererar det hållbara resultatet som efterfrågas. Där är det viktigt att ha en öppen konversation med kunden för att få den mest korrekta behovsbeskrivningen.

Vad i rollen som researcher tycker du är extra attraktivt?

Man kommer i kontakt med så otroligt spännande människor som jag aldrig skulle mött annars. Man får en inblick i andra människors liv, deras bakgrund och resa, som jag troligtvis aldrig skulle kunna fått uppleva annars. Det gör även att man själv växer och utvecklas, i och med dessa möten.

Annat som är attraktivt är själva branscherna man kommer i kontakt med. Jag arbetar nära Robert som du intervjuade förra veckan, (läs här red anm), som arbetar mycket med grön näring och agrikultur. Oerhört intressant område som jag brinner lite extra för. Tech-branschen lockar även, men överlag så jobbar vi brett och har möjlighet att titta in i olika branscher och företag.

Har du några råd till en person som är intresserad av att arbeta som researcher?

Bara gör det! Ta utmaningen, det är så spännande och givande.

Om Lea Pegels

Lea har en akademisk bakgrund inom företagsekonomi och management samt första arbetserfarenhet inom projektledning och utvecklingsledning. Hon ansluter till vårt team i Stockholm som Executive Researcher där hennes kunskap och erfarenhet stärker engagemanget till våra kunder både nationellt och internationellt. Lea är flytande i flera språk och kommer från Tyskland.

Kontakta gärna henne här.